ЄВРО-2012 принесе Україні нову кризу і загрозу дефолту
- 20 квітня 2012
- Відгуків: 0
- Переглядів: 448
Євро-2012 може сильно нашкодити українській економіці, а то й взагалі привести до дефолту, заявив недавно директор аналітичного департаменту інформаційно-аналітичного центру «Trends & Markets» Андрій Шеверьов. За його словами, позитивні зміни в інфраструктурі можуть зіпсуватися величезними збитками. Тенденції свідчать про те, що країна повторює долю Греції, яка стрімко пішла до дефолту після проведення Олімпіади 2004 року. «Тоді греки, витративши на організацію олімпіади 11 мільярдів євро, повернули тільки 2 млрд. Більше половини олімпійських об’єктів з тих пір пустують або використовуються не за призначенням. А понесені збитки поклали початок бюджетним і борговим проблемам країни», — пояснив фахівець, пише ТСН. ua.
Вражаючі суми
За даними Президента України Віктора Януковича, сума, витрачена на підготовку України до прийняття Євро-2012, має дев’ять нулів — йдеться як мінімум про 35 млрд. грн. За даними незалежних експертів, Україні тільки з 2008 по 2012 рік витратила набагато більше — близько 100 млрд. грн. Причому тільки 20% з цих коштів — приватний капітал. Все інше — кошти держбюджету і кредитні ресурси, залучені під держгарантії.
Найдорожче обійшлися аеропорти — на підготовку «повітряних воріт» пішло близько 10 млрд. гривень. Тільки Міжнародний аеропорт «Харків» і МА «Київ» (Жуляни) будували приватні інвестори. При цьому там за кошти бізнесменів у цих повітряних воротах зводилися лише термінали, приведення в порядок злітно-посадкової смуги в обох випадках фінансувала держава. Столичний «Бориспіль» (зокрема термінал «Д») будувався взагалі із залученням кредитних коштів японського банку.
Гірше йдуть справи з дорогами: протягом останніх років державна служба автомобільних доріг «Укравтодор» регулярно позичає кошти на будівництво магістралей у різних фінансових установ (частіше ЄБРР). На даний момент загальна сума кредитів дорожньої служби перевищила 20 млрд. грн. За рахунок яких доходів в «Укравтодорі» планують віддавати ці кошти, поки незрозуміло. Зараз уже очевидно: повернути таку суму лише за рахунок дорожнього збору, який сплачують автовласники, буде неможливо. Очевидно, дана організація знову буде змушена звернутися по допомогу до держбюджету. У минулому році на погашення частини кредитів державний бюджет виділив «Укравтодору» близько 3 млрд. грн.
Туманні перспективи
Коли окупляться ці мільярдні вкладення, не береться передбачити ніхто. Наприклад, окупність стадіонів (при вартості квитків на матч 50–100 грн.) складе не менше 50 років. І це за умови, що, крім плати за вхід з вболівальників (при 100 %-ій постійній наповнюваності місць, що само по собі малоймовірно) стадіони будуть отримувати доходи від здачі своїх приміщень в оренду для проведення різних конференцій, ресторанної, екскурсійної діяльності, будуть заробляти на торгівлі футбольною символікою і т.д. Треба зауважити, що при розрахунках термінів окупності не враховувалися амортизаційні витрати — на підтримку в порядку самого стадіону, комунальні платежі тощо.
Схожа ситуація і з аеропортами. З п’яти «повітряних воріт» тільки у «Борисполя» і «Києва» є шанси «відбити» вкладення найближчими 25–30 роками. Річ у тому, що прибутковим аеропорт стає, якщо пасажиропотік перевищує один млн. осіб на рік. Такими показниками може похвалитися тільки «Бориспіль» і, можливо, в перспективі «Київ». А ось пасажиропотік Львівського аеропорту ім. Данила Галицького в кращі роки становив 500000 осіб на рік, чого явно недостатньо, щоб окупити вкладення, що перевищують суму в 2,7 млрд. грн.Нині високопоставлені чиновники визнають: шанси окупити мільярдні вкладення невисокі. «Скільки ми заробимо (на проведенні Євро-2012. — Прим. Авт.) — невідомо. Вклали ми у всю інфраструктуру близько 35 млрд. грн. Це не окупиться за один чемпіонат, але буде служити не одному поколінню», — заявив у березні цього року Віктор Янукович.
Донедавна чиновники робили ставку на футбольних фанатів, точніше, на їхні товсті гаманці. Однак, цілком імовірно, прорахувалися. Проаналізувавши десяток різних іноземних «футбольних» форумів і публікацій в європейських ЗМІ, ТСН.ua зробив висновок: витрачати багато коштів на Україну гості не збираються. «Українці щось зрозуміли неправильно, розглядаючи Євро-2012 як можливість» «нарубати» грошей», — пише австрійська газета «Прессе». За її даними, ціни в готелях виросли в 85 разів. У Донецьку за ніч у готелі в день півфіналу Євро-2012 проситимуть 3600 євро. У Харкові квартиру, яка раніше коштувала 50 євро, здаватимуть за 2000 євро на добу. Оренда наметового місця в Києві в дні проведення Євро-2012 коштуватиме близько 15 000 гривень за 3 тижні, і це тільки за місце для кемпінгу. «Та за такі гроші можна поїхати зі Стокгольма на тиждень удвох на Мальорку, причому у вартість включено переліт, проживання в тризірковому готелі та харчування», — обурюється на одному з форумів швед на ім’я Ерік. «Ми, європейці, зовсім не такі «жирні коти», як ви і ваші чиновники собі чомусь представили. І зовсім не у захваті від думки, що хтось в Україну зібрався конкретно поживитися за наш рахунок», — пише на тематичному форумі житель Німеччини.
Не порадують гостей і ціни в закладах громадського харчування. Поговоривши з деякими столичними рестораторами, ми з’ясували, що вони мають намір у дні чемпіонату підняти ціни на 20–25 %. Такі настрої говорять про одне: в Україну прилетить вдвічі, а то і втричі менше гостей, ніж прогнозують чиновники.Світлана Єрьоміна
*Скорочено