Захистіть своє право на якість
- 15 лютого 2013
- Відгуків: 0
- Переглядів: 958
Головний біль українців протягом зими 2012/2013 — відсутність належного та якісного тепла в квартирі. Бориспільські батареї, які так-сяк прогрівали кімнати при нульовій температурі за вікном, не достатньо прогріли житлові будинки в морози. У результаті до стандартного рахунку за опалення додалися астрономічні суми за електроенергію: у пік холодів і не тільки, люди вмикали всі обігрівальні прилади, які знайшлися в домі.
Тим часом, в українському законодавстві закріплені чіткі температурні норми, які комунальники зобов’язані забезпечувати жителям багатоквартирних будинків.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», комунальні послуги — це результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.
І саме на належний та якісний результат роботи комунальників мають право українці.
Згідно зі ст. 20 вказаного закону споживач має право на одержання житлово-комунальної послуги вчасно та з відповідною якістю. Що ж стосується послуги з централізованого опалення, то надання цієї послуги має бути безперервним протягом усього сезону (ст. 16 закону). Максимальний термін відключення опалення, на який комунальники мають право, це 12 годин протягом одного місяця (в нашому місті протягом жовтня-листопада ми помічали економію понад 12 годин щодня!). Температура в квартирі повинна бути не нижчою за 18 °C. При зниженні цієї температури до 12 °C плата за опалення зменшується на 5 % за кожен градус відхилення. Якщо ж температура в квартирі стала нижчою за 12 °C, тепломережа взагалі не має права виставляти рахунки. Таким чином, отримуючи послугу неналежної якості, ви маєте право на її перерахунок. Про це йдеться також у Постанові КМУ від 17 лютого 2010 р. № 151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення у разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості».
Відповідно до п. 3 Постанови, тепломережа зобов’язана провести протягом місяця, що настає за розрахунковим, перерахунок розміру плати за надані споживачеві послуги у разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості незалежно від наявності заборгованості за надані послуги.
Перерахунок розміру оплати стосується не лише, коли в квартирі температура становить менше 18 °C, а ще й тоді, коли тепломережа розпочала опалювальний сезон пізніше встановленого строку або опалювальний сезон достроково закінчився, а також за наявності перерв у наданні послуг, що перевищують допустимий строк (12 годин на добу один раз на місяць) (пункт 4 Постанови).
Скаржитися на холод у квартирі та на надання неякісного теплопостачання без доказів немає сенсу. Власник житла має викликати представників тепломережі, щоб вони провели заміри температури як у квартирі, так і температури систем опалення, у разі якщо послуга надається з перервами більше 12 годин один раз на місяць. На підставі цього можна буде скласти акт-претензію і вимагати перерахунку вартості комунальних послуг. При цьому існує чітка інструкція для проведення подібних замірів. Якщо вимірюється температура в житловій кімнаті, відстань від вікна і батареї має бути не менше як п’ять метрів. Замір проводиться кілька разів протягом трьох годин. Після цього акт-претензію мають підписати і мешканець, і представник відповідної комунальної установи.
Дуже прикро, коли з гарячого крана ллється вода кімнатної температури, а лічильник намотує кубики «окропу», який коштує дорожче. Однак порядок та умови подачі до квартир гарячої та холодної води також чітко описані в українському законодавстві. Тому за «недогріту» воду, як і за неякісне опалення, комунальникам теж можна не платити.
Вода офіційно вважається гарячою, якщо її температура безпосередньо з крана кінцевого споживача становить 50 °C. Тільки в цьому випадку людина оплачує тариф повністю. При температурі гарячої води від 45 до 50 градусів оплачується 90 % встановленого тарифу, а вода, нагріта від 40 до 45 °C, коштує не більше 70 % «гарячої ціни». Якщо температура води з гарячого крану нижча за 40 °C, «тепломережа» зобов’язана застосовувати до неї тарифікацію як для холодної води. При цьому заміряти температуру самостійно не можна. Зафіксувати неякісну послугу і підписати акт-претензію також повинні представники «тепломережі». У нашому місті це практично неможливо зробити, адже після того, як ви поскаржитесь на неякісне теплопостачання та «недогріту» воду, їх швиденько «догріють» і вже потім прийдуть заміряти до вас температуру, роблячи з вас дурня. Викликати працівників тепломережі на заміри по телефону марно, краще відразу йти туди і залишати письмову заявку із занесенням в журнал реєстрації викликів. При цьому цю заявку цілком можуть розглядати кілька днів, а на вулиці і в квартирі на той час може потеплішати.
Теоретично не платити за неякісні послуги легко, але на практиці це зробити практично неможливо, оскільки немає жодних альтернативних установ, які можуть оцінити якість комунальних послуг, — така ось монополія. Єдиний можливий вихід — самотужки взятися за таку справу. Для цього потрібно самостійно зібрати докази про неякісну послугу, написати акт-претензію і попросити двох сусідів його підписати. Цей акт прикладається до заяви про перерахунок вартості комунальних послуг. Навряд чи власникові квартири на цій підставі щось перерахують, але на повторний замір комунальники з’являться. І не забудьте покликати сусідів-свідків, які до цього часу з вами заміряли температуру, а вже потім із зібраними доказами можна звертатися до суду.
Ольга ДИННИК,
адвокат, фахівець з цивільного, сімейного, трудового права.
Тел. 098-015-99-60