Як «приструнити» колектора
- 15 грудня 2014
- Відгуків: 0
- Переглядів: 655
Багато для кого з нас слово «колектор» звучить доволі екзотично, але для тих, хто заборгував гроші, його звучання нагадує дзижчання нав’язливої мухи, яку ніяк не вдається відігнати. Простіше кажучи, колектор — це той, хто займається поверненням коштів, які були взяті в кредит в банку чи будь-якій іншій установі. Декілька років тому кредитування набуло величезного розмаху, але потім бум припинився через фінансову кризу, яка призвела також до об’єктивної неспроможності громадян погашати кредити. Але ж кожен банк хоче повернути свої гроші. Наймати армію юристів і судитися з кожним окремим боржником, та ще й витрачати невідомо скільки часу на судові розгляди — вкрай невигідно. Банкіри — люди, котрі вміють рахувати, і тому, після нескладних математичних розрахунків, дійшли висновку, що борг вигідніше просто продати за 40-70% вартості. Так, втрати на сумі досить суттєві, але кошти банк отримує зразу! Ось тут і з’являється наш «герой» колектор, який якраз і купує такі заборгованості. Доречі, колектори купують не тільки банківську заборгованість, але й інші види заборгованостей: комунальні, платежі за телефон тощо. Коли вони отримують права кредитора за договорами, то нараховують максимально можливу пеню, штрафи, втрачену вигоду тощо. Такими «накрутками» суму боргу можна подвоїти чи потроїти. Колекторські компанії купують заборгованість гуртом. Якщо їх не дуже чесні методи спрацюють по одному з трьох боржників, то колекторська фірма все одно буде в фінансовому виграші, адже вони викуповують заборгованість із дисконтом, тобто зі знижкою, натомість дістають право вимагати повернення боргів на всі 100%. І якби боржник не намагався позбутися нав’язливих колекторів, зробити це вкрай складно. Що цікаво, в українському законодавстві поняття колекторської діяльності відсутнє. Фактично колектори дублюють роботу банківських служб, що телефонують і шлють листи клієнтам-боржникам, але на відміну від вище згаданих служб, вони чинять ще й психологічний тиск, який часто межує з діями, відповідальність за які передбачена Кримінальним кодексом. Наприклад, дуже часто крім психологічного тиску практикується ще й залякування, або й прямі погрози, бо колекторам вигідніше залякати «клієнта», ніж передавати справу до суду (туди вони звертаються в останню чергу), оскільки навіть виграшний розгляд справи в суді не гарантує їм повернення грошей.
Звичайно ж борги потрібно повертати, але що робити, якщо ви помилково або навіть не через свої борги (а таке трапляється доволі часто), стали «ціллю» для колекторів? Для початку давайте розглянемо по пунктах, що колекторам заборонено робити законом.
1. Дзвонити вам з 22:00 до 7:00
2. Проводити неузгоджені зустрічі і переговори з боржником.
3. Погрожувати життю, здоров’ю і майну боржника та членів його родини.
4. Порушувати громадський порядок.
5. Надавати боржнику неправдиву інформацію відносно його боргу, штрафів, пені і т.д. в тому числі завищувати суму боргу.
6. Приймати міри що загрожують честі, достоїнству, діловій репутації та іншим немайновим правам боржника.
7. Вести діалог з боржником від імені суду, прокуратури, міліції і т.п.
8. Поширювати конфіденційну інформацію про боржника навіть найближчим родичам. Повідомляти про кредит і суму боргу колектор може лише зацікавленим особам: самому боржнику, поручителям по кредиту і т.п.
9. Здійснювати будь-які дії, що протирічать діючому в Україні законодавству.
Головною вашою зброєю у боротьбі з колекторським «наїздом» повинна стати холоднокровність. Ні в якому разі не дозволяйте собі зірватися на підвищені тони, грубість та хамство, бо цим ви тільки нашкодите собі. Юристи радять використовувати проти колекторів їхню ж зброю: зачитані з листка стандартні фрази модифіковані під ваш конкретний випадок (більшість колекторів чинить саме так по відношенню до своїх «клієнтів»). Приблизно це може мати такий вигляд: «Перепрошую, з ким я розмовляю (обов’язково уточніть ПІБ абонента, назву організації та її адресу). Повторіть ще раз — я записую. Хвилинку, я ввімкну диктофон (дуже корисно дійсно записувати розмови). Так, і в чому полягає питання? Так. Я пам’ятаю, що позичав гроші в банку. Я винен гроші своєму кредитору, з яким укладав договір. А ви хто? Чому я маю вам платити? На підставі чого? (Далі, скоріш за все, вам скажуть, що вони уклали договір із вашим кредитором).
Якщо ви дійсно підписали договір з моїм кредитором, то, звичайно, я вам заплачу, але спершу попрошу вас надіслати мені нотаріально завірену копію вашого договору з моїм кредитором, і обов’язково з мокрою печаткою. Адже ви розумієте, що в наш складний час усе потрібно перевіряти. Прошу Вас з повагою віднестися до мого прохання».
Не нервуйте, не підвищуйте голос. Закінчили читати, а розмову з вами все ще продовжують, то починайте читати другий абзац з початку, і читайте його до тих пір, поки колектор не покладе слухавку. Цим ви виграєте пару днів, допоки вами не займеться хтось більш досвідчений. Ці декілька днів паузи ви зможете ефективно використати для організації свого захисту, пошуку кваліфікованого юриста, котрий зможе консультувати вас, та збору інформації.
Якщо ж дії колекторів починають набувати протиправного характеру і вони дзвонять вам днями і ночами, вимагаючи повернути гроші, необхідно з ними боротися. Так само часто буває, що колектори приїжджають додому, обходять сусідів і розповідають їм про ваші борги. Те ж саме може відбуватися з колегами по роботі. Все це — незаконні дії, яким потрібно протистояти.
Наприклад, як було сказано вище, в період з 22:00 до 7:00 дзвонити вам не мають права. Подзвонили? Відмінно, фіксуйте даний факт на диктофон, прикладайте роздруківку оператора зв’язку і звертайтеся в міліцію та прокуратуру. Те ж саме стосується інших протиправних дій — залучайте свідчення колег, сусідів, друзів. Якщо почати діяти саме у такий спосіб, то вся зухвалість колекторів негайно випарується. Це найефективніший спосіб боротьби з ними. Чим більше ви зберете доказів — тим краще. При наявності доказів (аудіо, відеозаписи, свідки і т.п.), можна, подати на колекторську компанію судовий позов, але не з приводу наявності чи відсутності боргу, бо з приводу цього вам потрібно розбиратися з банком, а з приводу того, що на вас чиниться моральний тиск, вас переслідують чи заподіюється шкода вашій репутації (проконсультуйтеся з кваліфікованим юристом — він підкаже, як це зробити правильно).
І ще одна деталь: найчастіше погрози колекторів про судові розгляди, в’язниці і т.п. — порожній звук. Колекторські агентства (як вже загадувалося раніше) намагаються не доводити більшість справ до судового розгляду, оскільки це вельми довга і витратна процедура. Розрахунок іде на те, що боржник злякається і сам поверне всі гроші, якщо не всі, то хоча б ту їх частину, що зможе окупити витрати агентства на покупку боргу у банку.
На завершення варто розповісти історію одного киянина, який брав банківський кредит ще аж у 2005 році, розрахувався за нього, а потім несподівано отримав лист про те, що залишився винен банку близько 100 грн. З процентами і штрафами за минулий період часу набігло близько 850 грн., а у випадку судового розгляду з киянина погрожували «здерти» 2500 грн. (з урахуванням всіх судових витрат). Після цього розпочалася інформаційна атака колекторів — листи у формі повісток та постійні дзвінки. Зібравши докази, він написав заяву до міліції, спочатку її не прийняли, але після скарги міліційному керівництву, відбулася перевірка правової діяльності колекторської фірми. Крім того, киянин (виключно в межах правового поля) вирішив відповісти колекторській фірмі «взаємністю»: почав чемно дзвонити колектору, ім’я якого було вказане в листах, з 19:00 до 21:45 (не є порушенням закону), і попереджати про те, що про його протизаконну діяльність буде повідомлено податкову, прокуратуру та СБУ (державні органи зобов’язані проводити перевірку подібних звернень громадян). Крім того, киянин почав пачками надсилати на адресу колекторської фірми листи з попередженням (а не погрозами) звернутися до правоохоронних органів, якщо протиправні дії стосовно його особи не припиняться. Фіналом історії став дзвінок колектора (пройшло півтора місяці) з пропозицією залишити один одного в спокої…
Звичайно ж борги потрібно повертати, але що робити, якщо ви помилково або навіть не через свої борги (а таке трапляється доволі часто), стали «ціллю» для колекторів? Для початку давайте розглянемо по пунктах, що колекторам заборонено робити законом.
1. Дзвонити вам з 22:00 до 7:00
2. Проводити неузгоджені зустрічі і переговори з боржником.
3. Погрожувати життю, здоров’ю і майну боржника та членів його родини.
4. Порушувати громадський порядок.
5. Надавати боржнику неправдиву інформацію відносно його боргу, штрафів, пені і т.д. в тому числі завищувати суму боргу.
6. Приймати міри що загрожують честі, достоїнству, діловій репутації та іншим немайновим правам боржника.
7. Вести діалог з боржником від імені суду, прокуратури, міліції і т.п.
8. Поширювати конфіденційну інформацію про боржника навіть найближчим родичам. Повідомляти про кредит і суму боргу колектор може лише зацікавленим особам: самому боржнику, поручителям по кредиту і т.п.
9. Здійснювати будь-які дії, що протирічать діючому в Україні законодавству.
Головною вашою зброєю у боротьбі з колекторським «наїздом» повинна стати холоднокровність. Ні в якому разі не дозволяйте собі зірватися на підвищені тони, грубість та хамство, бо цим ви тільки нашкодите собі. Юристи радять використовувати проти колекторів їхню ж зброю: зачитані з листка стандартні фрази модифіковані під ваш конкретний випадок (більшість колекторів чинить саме так по відношенню до своїх «клієнтів»). Приблизно це може мати такий вигляд: «Перепрошую, з ким я розмовляю (обов’язково уточніть ПІБ абонента, назву організації та її адресу). Повторіть ще раз — я записую. Хвилинку, я ввімкну диктофон (дуже корисно дійсно записувати розмови). Так, і в чому полягає питання? Так. Я пам’ятаю, що позичав гроші в банку. Я винен гроші своєму кредитору, з яким укладав договір. А ви хто? Чому я маю вам платити? На підставі чого? (Далі, скоріш за все, вам скажуть, що вони уклали договір із вашим кредитором).
Якщо ви дійсно підписали договір з моїм кредитором, то, звичайно, я вам заплачу, але спершу попрошу вас надіслати мені нотаріально завірену копію вашого договору з моїм кредитором, і обов’язково з мокрою печаткою. Адже ви розумієте, що в наш складний час усе потрібно перевіряти. Прошу Вас з повагою віднестися до мого прохання».
Не нервуйте, не підвищуйте голос. Закінчили читати, а розмову з вами все ще продовжують, то починайте читати другий абзац з початку, і читайте його до тих пір, поки колектор не покладе слухавку. Цим ви виграєте пару днів, допоки вами не займеться хтось більш досвідчений. Ці декілька днів паузи ви зможете ефективно використати для організації свого захисту, пошуку кваліфікованого юриста, котрий зможе консультувати вас, та збору інформації.
Якщо ж дії колекторів починають набувати протиправного характеру і вони дзвонять вам днями і ночами, вимагаючи повернути гроші, необхідно з ними боротися. Так само часто буває, що колектори приїжджають додому, обходять сусідів і розповідають їм про ваші борги. Те ж саме може відбуватися з колегами по роботі. Все це — незаконні дії, яким потрібно протистояти.
Наприклад, як було сказано вище, в період з 22:00 до 7:00 дзвонити вам не мають права. Подзвонили? Відмінно, фіксуйте даний факт на диктофон, прикладайте роздруківку оператора зв’язку і звертайтеся в міліцію та прокуратуру. Те ж саме стосується інших протиправних дій — залучайте свідчення колег, сусідів, друзів. Якщо почати діяти саме у такий спосіб, то вся зухвалість колекторів негайно випарується. Це найефективніший спосіб боротьби з ними. Чим більше ви зберете доказів — тим краще. При наявності доказів (аудіо, відеозаписи, свідки і т.п.), можна, подати на колекторську компанію судовий позов, але не з приводу наявності чи відсутності боргу, бо з приводу цього вам потрібно розбиратися з банком, а з приводу того, що на вас чиниться моральний тиск, вас переслідують чи заподіюється шкода вашій репутації (проконсультуйтеся з кваліфікованим юристом — він підкаже, як це зробити правильно).
І ще одна деталь: найчастіше погрози колекторів про судові розгляди, в’язниці і т.п. — порожній звук. Колекторські агентства (як вже загадувалося раніше) намагаються не доводити більшість справ до судового розгляду, оскільки це вельми довга і витратна процедура. Розрахунок іде на те, що боржник злякається і сам поверне всі гроші, якщо не всі, то хоча б ту їх частину, що зможе окупити витрати агентства на покупку боргу у банку.
На завершення варто розповісти історію одного киянина, який брав банківський кредит ще аж у 2005 році, розрахувався за нього, а потім несподівано отримав лист про те, що залишився винен банку близько 100 грн. З процентами і штрафами за минулий період часу набігло близько 850 грн., а у випадку судового розгляду з киянина погрожували «здерти» 2500 грн. (з урахуванням всіх судових витрат). Після цього розпочалася інформаційна атака колекторів — листи у формі повісток та постійні дзвінки. Зібравши докази, він написав заяву до міліції, спочатку її не прийняли, але після скарги міліційному керівництву, відбулася перевірка правової діяльності колекторської фірми. Крім того, киянин (виключно в межах правового поля) вирішив відповісти колекторській фірмі «взаємністю»: почав чемно дзвонити колектору, ім’я якого було вказане в листах, з 19:00 до 21:45 (не є порушенням закону), і попереджати про те, що про його протизаконну діяльність буде повідомлено податкову, прокуратуру та СБУ (державні органи зобов’язані проводити перевірку подібних звернень громадян). Крім того, киянин почав пачками надсилати на адресу колекторської фірми листи з попередженням (а не погрозами) звернутися до правоохоронних органів, якщо протиправні дії стосовно його особи не припиняться. Фіналом історії став дзвінок колектора (пройшло півтора місяці) з пропозицією залишити один одного в спокої…
Володимир Петренко