Українська рідна віра як етнозберігаючий чинник
- 26 липня 2012
- Відгуків: 0
- Переглядів: 1080
Найбільшим надбанням кожного народу є його рідна духовна культура. Саме його власна, не завезена поневолювачем, не нав’язана імперським центром, не імпортована з-за кордону. Взявши чужий зразок для творення своєї культури, народ втрачає самобутність. Так було з українцями в «інтернаціональній сім’ї братніх народів», де культура зводилася до «злиття всіх націй і народів» з їхньою усередненою духовністю. Так було в Російській імперії, коли зразковим для українця вважалося тільки «великороссийкое». Так було за Польщі, коли значна частина українського панства відцуралася від свого народу, забувши рідне коріння. Так було й за Київської Русі, коли з волі князівсько-боярської верхівки, українців силоміць загнали до візантійського духовного ярма.
«Що втратив нарід із втратою своєї віри? — писав у своїй праці «Проблема української віри» відомий дослідник, професор Володимир Шаян. — Він утратив найбільшу свою цінність, свою героїчну літературу, а разом із нею свої героїчні ідеали, усвідомлення своєї окремішності, свій відмінний і єдиний шлях власного розвитку, найглибшу основу, джерело власної культури. Чи можна втратити більше? Але історики переконують, що українська культура починається з прийняття християнства.
На нещастя, «Слово про похід Ігоря» залишилося єдиним документом і пам’яткою української героїчної культури і літератури.
Словом, існувала багата і велика староукраїнська героїчна поезія. Північні билини, деякі місця в літописах, деякі народні думи, — це далекий відгомін зниклих світів. Що сталося з цією літературою? Які безглузді вандали посміли її знищити? Ця героїчна поезія і традиція пропали тому, що їх витиснуло і знищило християнство.
Бачимо, отже, що українська героїчна література не тільки не починається з приходом християнства, але, навпаки, вона з його приходом закінчується.
А скульптура?
Статуя Перуна, виконана з золота й срібла, напевно, не була замовлена у Греції. Це мистецтво пропало. Заступила його візантійщина.
Сьогодні митці шукають українського стилю в мистецтві. Шукайте його на дні Дніпра! — наголошує Володимир Шаян.
Що ж говорити про мудрість народу, про його космогонію, мітологію, теологію, етику і т. д.? Не почалася українська культура в 988 р., а пропала. Почалася культура чужа.»
Проте навіть тисячолітнє хритиянське царство не знищило інтересу українців до своєї прадавньої Віри, яка виникла у середовищі Предків нашого народу, була ними витворена й виплекана для задоволення власних духовних потреб.
Тож чи мала наша рідна віра якусь назву?
У наукових колах досі не існує єдиного терміну, яким би можна було позначити Віру наших Предків перед прийняттям християнства. У літописах вона зветься поганством, а люди, які сповідують інші релігії, звуться поганами. Вперше ці слова вжиті у Римському акті 368 р. На думку деяких вчених, воно походить від лат. раgаnus, що первісно означало «селянин, селянський». Проте на українсько-руському мовному ґрунті воно сприймалося як щось гірше, протилежне хорошому і вживалося в значенні відсталого, темного, дикого.
Хоча значення цього слова в українській мові значно ширше і точніше, ніж латинське, передає зміст трагедії, яку пережили наші Предки. Слово поганство стоїть в одному ряду зі словами, що мають корінь ган-: гана, ганьба (осуд, сором), ганити, поганити (засуджувати, лаяти, соромити), поганий, поганин (той, якого засудили, осоромили). Тобто віра наших Предків була СПОГАНЕНА (зганьблена) чужовірцями. Якщо слово «поганство» широко використовували руські літописці-християни, то це ще не означає, що цей термін прийнятний нині. На жаль, багато вчених-християн в Україні й за кордоном користуються ним і сьогодні, хоча він «нині вважається застарілим і не відповідає нормативним вимогам до термінології, оскільки має негативно-емоційне забарвлення, зазначає професор Г. Лозко.
То як же могла називатися Рідна віра у наших Предків? Вчені-рідновіри висувають кілька версій. Розглянемо їх. Перша версія — Руська віра. Відомий український етнограф Володимир Гнатюк доніс до нас вислів старого гуцула, записаний під час експедиції на Гуцульщині: «Поки писанки пишуть, поки колядники ходять, доти наша Віра Руська в світі буде». Отже, ми можемо сміливо застосовувати щодо нашого рідного духовного світогляду назву Руська віра, тобто рідна віра Русі та її народу — русичів — славних Предків українців.
За другою версією, на назву Рідної віри цілком може претендувати й усім відоме слово Православ’я. Виявляється, ця назва була християнськими ієрархами з рідної Руської віри була запозичена, аби утвердитися на руських землях. Адже в усьому світі християнство східного обряду називається грецьким словом ОРТОДОКСІЯ. Ну не хотіли наші Предки, силоміць навернені у чужу віру, йти молитися в ортодоксальну церкву. А коли їм замінили цю назву на рідну і зрозумілу — Православ’я, справа охрищення зрушилася. Бо первісно слово Православ’я означало «славлення Богів», тобто язичницьке Богославлення. Воно складається з двох слів: Прав — закон, що керує або правує Всесвітом (тобто Світ Богів) і слав — славлення, тобто язичницький ритуал, урочиста служба, що супроводжується співом релігійних гімнів, які називалися славами або славенями.
Отже, автентичних назв нашої рідної духовності маємо щонайменше дві: Руська віра і Православ’я. Однак мені, як українському націоналістові, імпонує сучасна назва українського язичництва — Українська рідна віра.
«Найвищою ідеєю українського язичництва є філософія вічного життя, обожнювання природнього начала Всесвіту, радість існування на землі, — доводить у своїй науковій праці «Українське язичництво» доктор філософських наук, професор Галина Лозко. — Вважалося, що в потойбічний світ людина відходить такою, якою була за життя: або вільною і багатою, або нікчемним рабом, яким і перебуває вічно. Тому кожен член первісного суспільства намагався за життя досягти найвищих почестей, шани, багатства, відзначитися на полі бою чи в повсякденній праці. Звідси — одвічне прагненя військової верстви, в т. ч. українського козацтва, до свободи. Звідси і традиційне несприйняття зверхності над собою і повага до іншої особистості. Звідси і живучість ідеї «краще смерть, ніж рабство», якою вже тисячу років живиться український патріотизм.»
Невід’ємною частиною Української рідної віри було Звичаєве право. Як зазначає Г. Лозко у названій щойно праці, Звичаєве право на українських землях ґрунтувалося на виборності влади, яка була змінюваною. Громадські традиції зберігалися в міцних територіальних общинах, які мали самоуправність аж до ХІХ, а подекуди й до ХХ ст. Звичай забороняв загарбницькі війни. Тих, хто не дотримувався звичаєвих норм, виганяли навіть з усім родом. Жерці й волхви мали більшу силу впливу на народ, ніж князь, і могли в разі потреби примусити князя діяти на користь всього племені, засудити його в разі порушення звичаєвих норм.
Така ідеологія стала незручною для князівсько-боярської верхівки Х ст. Значно краще виглядала ідея, що «всяка влада від бога, тому виступати проти неї є злочином, бо це суперечить божій волі».
В Українській рідній вірі існує своєрідна ієрархія Богів: на чолі всього світу стоять найстарші Боги, котрі керували всім життям (це такі як батько Богів і Богинь Бог Всесвіту Сварог, його сини Перун, Світовид, Дажбог, доньки Лада, Дана, далі йшли нижчі рангом Боги, а також божества, які надавали послуги старшим Богам; а внизу стояли люди, обдаровані великою силою, що могли конкурувати з божествами.
Сьогодні Українська рідна віра відроджується. В Україні нині діє зареєстрована Державним комітетом України у справах релігій язичницька конфесія — Об’єднання рідновірів України. Її релігійними атрибутами є Символ віри, Застороги нащадкам та релігійний славень «Слава велика».
Символ Української рідної віри звучить так:
ВІРУЮ:
В усіх Українських Богів,
Єдиних у Сварозі,
Вічних і незнищенних,
Як Всесвіт.
ВІРУЮ:
В триєдність світів
Права, Ява і Нава,
Створених Сварогом
І удержаних в Ньому.
ВІРУЮ:
В Божественне
народження українців -
Онуків Дажбожих,
І в силу Предків,
Яка перебуває
З нами завжди.
ВІРУЮ:
В Радість Життя Вічного,
В чистоту Душі праведної,
Яка ніколи не зникає,
А переходить у нове тіло.
НАША ВІРА ПРАВДИВА,
БО ПРАВО СЛАВИМО!
Досить магічнопотужними є і Застороги нащадкам
ЗАСТОРОГА ПЕРША
Не цурайся Роду свого,
Його Звичаю та Мови,
Бо рідна Мова і Звичай
Зберігає енергію нації.
ЗАСТОРОГА ДРУГА
Не оскверняй Душу
Чужинськими звичаями,
Бо чужа пісня і молитва
Дає силу твоєму ворогові.
ЗАСТОРОГА ТРЕТЯ
Будь терплячим,
Але не допускай наруги
Над твоїми
Рідними Святинями.
ЗАСТОРОГА ЧЕТВЕРТА
Не руйнуй природу,
Серед якої живеш,
Бо цим ти відбираєш майбутнє
У своїх нащадків,
Зрубуєш гілку Роду свого.
ЗАСТОРОГА П’ЯТА
Не потурай ворогам
Свого народу;
Якщо треба —
Ставай до Священного Бою.
ЗАСТОРОГА ШОСТА
Не віддавайся в рабство,
Бо хто прийме рабську смерть,
Той у Вічність відійде рабом.
ЗАСТОРОГА СЬОМА
Не зраджуй
Віру Дажбожих онуків,
Бо чужа віра
Руйнує Дух і тіло,
Знищує націю.
Отож, дорогі краяни, шануймося: ставаймо українцями не лише за походженням, а й за вірою! Будьмо самими собою, бо ми того варті!
Заступник голови Об’єднання рідновірів України,
голова Бориспільської громади Українських рідновірів «Поляни»,
жрець Вогнедар