До Дня української писемності й мови
- 06 листопад 2014
- Відгуків: 0
- Переглядів: 392
Ще 1997 року тодішній Президент Леонід Кучма видав указ про відзначення 9 листопада Дня української писемності й мови. Дату свята було приурочено до дня вшанування нашого першого письменника й історика Нестора-літописця. Зазначу: нормативний документ було ухвалено у відповідь на численні звернення патріотичної громадськості, зокрема просвітян, з вимогою піднести престиж нашої мови.
Вітаючи читачів поважної газети зі святом, звертаю увагу всіх на два важливі моменти. Цьогоріч, вперше за 17 років, День української писемності й мови відзначаємо в умовах величезної загрози, що, неначе чорна хмара, нависла не тільки над нашою державою, а й українським народом, нашою мовою й культурою. Адже кремлівський ворог розпочав війну проти України з конкретною метою: остаточно знищити нашу державу, фізично й духовно поневолити українську націю, примусити її відмовитися від рідної мови, своєї національної культури, щоб зрештою злити нас з москалями «в єдіном руском морє-мірє», смердячому, брудному і кривавому. Адже на тимчасово загарбаних агресором територіях окупанти примусово закривають школи з українською мовою викладання, забороняють діяльність українських патріотичних організацій, в тому числі просвітянських. Переслідують усіх християн — вірних церков, де богослужіння відбувається українською мовою — УПЦ КП і УГКЦ. Маємо тисячі фактів грубого психологічного і фізичного тиску на людей, які розмовляють українською і не збираються на догоду нахабному агресору зрікатися своєї національної ідентичності. Такого брутального хамства, злочинного переслідування українців Криму й Донбасу не демонстрували під час Другої світової війни навіть німецькі окупанти. З цього робимо логічний висновок: московсько-путінський фашизм є для нас, а отже і для світу, набагато гіршим і небезпечнішим злом, ніж гітлеризм.
По-друге, 28 жовтня ц. р. минуло 25 років із дня прийняття Верховною Радою УРСР «Закону про мови в УРСР», одного з найважливіших документів, законодавчого органу влади в останній період перебування України у складі Московсько-більшовицької імперії. Адже вперше за багато десятиріч московської окупації було прийнято закон, що надав українській мові статус державної. Доречно згадати, що його приймала Верховна Рада, яка на 80 % складалася з членів компартії. Звісно, прогресивний для того часу документ було ухвалено не тому, що депутати-комуністи миттєво перетворилися на українських патріотів. Цьому сприяла низка факторів. Зокрема, те, що на той час уже понад півроку діяло Товариство української мови ім. Тараса Шевченка (нині ВОТ «Просвіта»). У вересні того ж року було утворено Народний Рух України. Статут Товариства і програма НРУ містили статті про державний статус української мови в Україні. З цими фактами мусила рахуватися тодішня Верховна Рада. Крім того, за надання українській мові статусу державної наполегливо виступала громадськість.
Задовго до історичної дати проект закону було опубліковано у демократичній пресі для всенародного обговорення. Газети «Вечірній Київ» і «Літературна Україна» в кожному номері друкували листи читачів зі своїми пропозиціями й доповненнями до законопроекту. Його положення обговорювалися на зібраннях громадськості за місцем праці і проживання. А також — на велелюдних мітингах. Один із таких мітингів відбувся на стадіоні «Колос» у Борисполі. Його проведення ініціювали активісти місцевих осередків Товариства української мови і НРУ. Добре памятаю, який великий ажіотаж відбувався довкола цієї події. На мітинг прийшли всі керівники міста й району, парторги більшості підприємств, замполіти військових підрозділів. За вказівкою влади на мітинг прийшли директори шкіл і вчителі української мови й літератури. Було чимало, як тоді говорили, «осіб у цивільному».
Складалося враження, що влада боялася якогось непедбачуваного сценарію заходу. В очах її представників проглядалися страх і цікавість. Страх перед неминучими змінами, які загрожують втратою посад і всіх пов’язаних з ними привілеїв. Разом з тим їм було цікаво зблизька побачити бориспільських «націоналістов-бендеровцев». Проте мітинг пройшов доволі спокійно. Представники Руху говорили про нагальну потребу розширити права Української РСР у всіх сферах життя, зупинити зросійщення українців, поновити справедливість у мовному питанні. Представники компартії, які зобов’язані були проводити в життя вигадані кремлівськими маразматиками теорії про злиття всіх націй, смерть їхніх мов і створення на цій базі «нової історичної спільноти — безнаціонального радянського народу» з єдиною московською мовою, понад усяку міру підкреслювали свій інтернаціоналізм. Їхні виступи були переповнені цитатами з творів Леніна, програми компартії, рішень партійних з’їздів і пленумів. Ці люди не наважувалися звертатися до земляків зрозумілою мовою. Незважаючи на це, ми домоглися, щоб резолюція мітингу містила заклик до ВР надати українській мові статус державної.
Закон про мови, як нормативно-правовий акт, був для того часу не вельми поганим. Проте ми вважали, що це проміжний документ. Бо мали надію, що незалежна Україна скоро постане, і її парламент прийме якісно кращий документ.
Проте минали роки, пройшло навіть два десятиліття. За той час змінилося чотири президенти і шість парламентів. Й ось на 23 році чинності Закону, 3 липня 2012 року, Верховна Рада руками «реґіоналів» і комуністів скасувала цей нормативний акт. Натомість антиукраїнською більшістю злодіїв і шахраїв у шахрайський же спосіб було прийнято закон про засади державної мовної політики. Він хоч і зберігав за українською державний статус, але робив її необов’язковою на значній частині території України. А публічне приниження чи зневажання української мови є неприпустимими нарівні з наругою над державними символами України.
За висновками експертів, той закон мав на меті запровадити офіційну багатомовність на національному рівні всупереч Конституції України і встановленій конституційній процедурі. Його прийняття було спрямоване на розпалювання міжетнічної ворожнечі, на мовний розкол України, порушення конституційного ладу і територіальної цілісності нашої держави. Закон не дістав підтримки такого поважного експертного органу, яким є Венеціанська комісія.
Наприкінці лютого 2014 року, в перші дні після повалення комуно-«реґіонального» режиму Верховна Рада голосами 232 депутатів скасувала антиукраїнський мовний закон. Проте він не був підписаний тодішнім головою парламенту і виконувачем обов’язки Президента О. Турчиновим. Причиною стало буцімто незадоволення таким рішенням парламенту багатьох жителів південно-східних областей. Агресивна Московія використала цей факт для військового вторгнення у Крим і на Донбас.
З огляду на сказане, не маю сумнівів, що одним із першочергових завдань новообраної Верховної Ради стане розробка і прийняття фундаментального закону про українську державну мову і мови національних меншин. Наші брати, які воюють нині на Донбасі, проливають кров і віддають свої життя не тільки за територіальну єдність України, за збереження демократичного конституційного ладу, а й за наше людське й національне право вільно, безперешкодно послуговуватися рідною українською мовою! Памятаймо про це. Слава Україні! Слава героям!
Вітаючи читачів поважної газети зі святом, звертаю увагу всіх на два важливі моменти. Цьогоріч, вперше за 17 років, День української писемності й мови відзначаємо в умовах величезної загрози, що, неначе чорна хмара, нависла не тільки над нашою державою, а й українським народом, нашою мовою й культурою. Адже кремлівський ворог розпочав війну проти України з конкретною метою: остаточно знищити нашу державу, фізично й духовно поневолити українську націю, примусити її відмовитися від рідної мови, своєї національної культури, щоб зрештою злити нас з москалями «в єдіном руском морє-мірє», смердячому, брудному і кривавому. Адже на тимчасово загарбаних агресором територіях окупанти примусово закривають школи з українською мовою викладання, забороняють діяльність українських патріотичних організацій, в тому числі просвітянських. Переслідують усіх християн — вірних церков, де богослужіння відбувається українською мовою — УПЦ КП і УГКЦ. Маємо тисячі фактів грубого психологічного і фізичного тиску на людей, які розмовляють українською і не збираються на догоду нахабному агресору зрікатися своєї національної ідентичності. Такого брутального хамства, злочинного переслідування українців Криму й Донбасу не демонстрували під час Другої світової війни навіть німецькі окупанти. З цього робимо логічний висновок: московсько-путінський фашизм є для нас, а отже і для світу, набагато гіршим і небезпечнішим злом, ніж гітлеризм.
По-друге, 28 жовтня ц. р. минуло 25 років із дня прийняття Верховною Радою УРСР «Закону про мови в УРСР», одного з найважливіших документів, законодавчого органу влади в останній період перебування України у складі Московсько-більшовицької імперії. Адже вперше за багато десятиріч московської окупації було прийнято закон, що надав українській мові статус державної. Доречно згадати, що його приймала Верховна Рада, яка на 80 % складалася з членів компартії. Звісно, прогресивний для того часу документ було ухвалено не тому, що депутати-комуністи миттєво перетворилися на українських патріотів. Цьому сприяла низка факторів. Зокрема, те, що на той час уже понад півроку діяло Товариство української мови ім. Тараса Шевченка (нині ВОТ «Просвіта»). У вересні того ж року було утворено Народний Рух України. Статут Товариства і програма НРУ містили статті про державний статус української мови в Україні. З цими фактами мусила рахуватися тодішня Верховна Рада. Крім того, за надання українській мові статусу державної наполегливо виступала громадськість.
Задовго до історичної дати проект закону було опубліковано у демократичній пресі для всенародного обговорення. Газети «Вечірній Київ» і «Літературна Україна» в кожному номері друкували листи читачів зі своїми пропозиціями й доповненнями до законопроекту. Його положення обговорювалися на зібраннях громадськості за місцем праці і проживання. А також — на велелюдних мітингах. Один із таких мітингів відбувся на стадіоні «Колос» у Борисполі. Його проведення ініціювали активісти місцевих осередків Товариства української мови і НРУ. Добре памятаю, який великий ажіотаж відбувався довкола цієї події. На мітинг прийшли всі керівники міста й району, парторги більшості підприємств, замполіти військових підрозділів. За вказівкою влади на мітинг прийшли директори шкіл і вчителі української мови й літератури. Було чимало, як тоді говорили, «осіб у цивільному».
Складалося враження, що влада боялася якогось непедбачуваного сценарію заходу. В очах її представників проглядалися страх і цікавість. Страх перед неминучими змінами, які загрожують втратою посад і всіх пов’язаних з ними привілеїв. Разом з тим їм було цікаво зблизька побачити бориспільських «націоналістов-бендеровцев». Проте мітинг пройшов доволі спокійно. Представники Руху говорили про нагальну потребу розширити права Української РСР у всіх сферах життя, зупинити зросійщення українців, поновити справедливість у мовному питанні. Представники компартії, які зобов’язані були проводити в життя вигадані кремлівськими маразматиками теорії про злиття всіх націй, смерть їхніх мов і створення на цій базі «нової історичної спільноти — безнаціонального радянського народу» з єдиною московською мовою, понад усяку міру підкреслювали свій інтернаціоналізм. Їхні виступи були переповнені цитатами з творів Леніна, програми компартії, рішень партійних з’їздів і пленумів. Ці люди не наважувалися звертатися до земляків зрозумілою мовою. Незважаючи на це, ми домоглися, щоб резолюція мітингу містила заклик до ВР надати українській мові статус державної.
Закон про мови, як нормативно-правовий акт, був для того часу не вельми поганим. Проте ми вважали, що це проміжний документ. Бо мали надію, що незалежна Україна скоро постане, і її парламент прийме якісно кращий документ.
Проте минали роки, пройшло навіть два десятиліття. За той час змінилося чотири президенти і шість парламентів. Й ось на 23 році чинності Закону, 3 липня 2012 року, Верховна Рада руками «реґіоналів» і комуністів скасувала цей нормативний акт. Натомість антиукраїнською більшістю злодіїв і шахраїв у шахрайський же спосіб було прийнято закон про засади державної мовної політики. Він хоч і зберігав за українською державний статус, але робив її необов’язковою на значній частині території України. А публічне приниження чи зневажання української мови є неприпустимими нарівні з наругою над державними символами України.
За висновками експертів, той закон мав на меті запровадити офіційну багатомовність на національному рівні всупереч Конституції України і встановленій конституційній процедурі. Його прийняття було спрямоване на розпалювання міжетнічної ворожнечі, на мовний розкол України, порушення конституційного ладу і територіальної цілісності нашої держави. Закон не дістав підтримки такого поважного експертного органу, яким є Венеціанська комісія.
Наприкінці лютого 2014 року, в перші дні після повалення комуно-«реґіонального» режиму Верховна Рада голосами 232 депутатів скасувала антиукраїнський мовний закон. Проте він не був підписаний тодішнім головою парламенту і виконувачем обов’язки Президента О. Турчиновим. Причиною стало буцімто незадоволення таким рішенням парламенту багатьох жителів південно-східних областей. Агресивна Московія використала цей факт для військового вторгнення у Крим і на Донбас.
З огляду на сказане, не маю сумнівів, що одним із першочергових завдань новообраної Верховної Ради стане розробка і прийняття фундаментального закону про українську державну мову і мови національних меншин. Наші брати, які воюють нині на Донбасі, проливають кров і віддають свої життя не тільки за територіальну єдність України, за збереження демократичного конституційного ладу, а й за наше людське й національне право вільно, безперешкодно послуговуватися рідною українською мовою! Памятаймо про це. Слава Україні! Слава героям!
Анатолій Ковальчук