Влада, перевізник, пасажир. Чи буде компроміс?
- 28 травня 2015
- Відгуків: 0
- Переглядів: 283
Незважаючи на нещодавнє підвищення тарифів на місцевих автобусних маршрутах до 3-х гривень, місцеві перевізники вкотре знову звернулися до місцевої влади з проханням про підвищення вартості проїзду. Арґументація перевізників для підвищення тарифів одна і та ж: підвищилась вартість пального та запчастин, тому працювати невигідно. На їхню думку, вартість проїзду повинна становити 4 гривні. На думку ж заступника міського голови Людмили Ковальової, пасажири не повинні платити більше 3,5 гривень.
Чим керувався виконавчий комітет Бориспільської міської ради — турботою про містян чи наближенням місцевих виборів, проте перевізникам цього разу було відмовлено. Крім того, за ініціативи деяких членів виконавчого комітету Бориспільської міської ради було створена комісія з перевірки якості надання послуг та рентабельності роботи місцевих перевізників. До складу комісії увійшли місцеві депутати, члени виконавчого комітету та представники громадської ради при виконкомі.
Протягом двох днів члени комісії проводили дослідження на різних місцевих маршрутах. У результаті було виявлено наступне:
Технічний стан автотранспорту. Як виявилося, на маршрутах перебувають деякі транспортні засоби у вкрай незадовільному стані, що становить небезпеку для пасажирів.
Обслуговування пільговиків. Кількість пасажирів пільгової категорії на різних маршрутах становила від 10 до 20 відсотків. Жодному пільговику під час перевірки не відмовлено у безкоштовному проїзді. Порушувати законодавство України у присутності перевіряючих водії не наважувалися.
Квитки. Кожен автобус мав квитки, але, як правило, пасажири їх не отримують. Як виявляється, ці квитки не мають жодної цінності і не забезпечують страхування пасажира, якщо трапиться ДТП.
Рентабельність перевезень. Маршрути умовно поділяються на такі категорії: прибуткові, малоприбуткові — що лише дозволяють покрити витрати на пальне та зарплату водія і мають незначний прибуток, який не дозволяє підтримувати автобус в належному стані і розвивати бізнес перевезень, та збиткові. В середньому перевізники все ж мають прибуток, який, на їхню думку, не дозволяє підтримувати автотранспортні засоби в належному стані, а тим більше купувати нові.
Отже, на сьогодні маємо дві позиції. Члени виконкому, які беруть участь у комісії поставили перевізникам умову, що повернуться до питання підвищення тарифів лише після приведення автотранспорту до належного стану. Експлуатацію ж автобусів у незадовільному технічному стані пропонують негайно припинити. Перевізники ж, у свою чергу, обіцяють, що зможуть вчасно та якісно ремонтувати техніку лише після підвищення вартості проїзду.
Мені в цій комісії випало представляти громадську раду, тож оцінював роботу перевізників як пасажир. Тому я проти простого підвищення тарифів на проїзд. Усі ми, звичайно, швидко звикли до того, що автобуси рухаються в межах міста Бориспіля з 3, 5, 10-ти хвилинними інтервалами і в робочі дні, й у вихідні. Маршрути прокладені з усіх околиць міста.
Доволі часто спостерігаємо, як автобуси рухаються один за одним і мають одного-двох пасажирів. Тобто возять повітря. Але ж пальне хтось повинен оплачувати? Також основна частина пасажирів проїжджає 2-3 зупинки. Це становить відстань до 3-х кілометрів. А є у нас маршрути до сіл, які знаходяться в підпорядкуванні міської ради і відстань до яких майже 12 кілометрів. Однак тариф чомусь для всіх один — 3 гривні. Виходить, що одна частина пасажирів субсидує іншу. Тому пропоную місцевій владі разом з перевізникам визначитися з оптимізацією маршрутів. У вихідні можна було б скоротити кількість рейсів на деяких маршрутах взагалі. Ну а маршрути, які становлять 12 кілометрів все ж повинні мати іншу вартість проїзду. Проте й тут є вихід. Ці віддалені сільські маршрути можна було б субсидувати із місцевого бюджету, але після чесних і реальних підрахунків.
Чому ж сталася така ситуація з технічним станом автотранспорту у перевізників? Тому, що місцева влада самоусунулася від контролю за цим, починаючи від проведення конкурсу на перевезення і впродовж всього терміну, передбаченого договором. Для неї головне, щоб папери були «справні». Економічну ж проблему перевізникам забезпечив «реформаторський» уряд Арсенія Яценюка, який нищить, на мою думку, своєю діяльністю як середній та малий бізнес, так і платоспроможність споживачів.
Олег ВЕРЕС,
громадський активіст
Далі буде